søndag 7. februar 2010

Jeg strikker bunad!:)

Ja altså hvis jeg tar litt hadt i, SÅ kan jeg si jeg strikker bunad. I jula så så jeg det at bunaden vi nå bruker i tredje generasjon begynner og bli vel snau, den gikk til jula, men 17.mai trur jeg det hardt skal gjøres, så jeg fant ut at jeg gjerne skulle hatt en strikket bunad til henne. Det er jo så fint. Så jeg nevnte dette for mormor, for jeg så for meg et svare strev med å skulle klare det sjøl, i og med jeg ikke leser oppskrifter. Planen blei etter at jeg hadde samfart diverste strikkeblader, og til slutt funnen en bunad jeg likte i et gamelt blad, og forenklet mønsteret på den, at mormor med hjelp av ei venninne ville strikke bunad til Emilie! Og hvor glad jeg blei!:) Men da mormor blei ferdig med overdelen, blei a ikke fornøyd, fordi den blei for ujevn strikka, og mente jeg ville få det til bedre. Så da var det bare å sette igang da... og det er ikke gøy å innrømme det, men my gad så kjedelig strikking....rett, vrang, rødt rødt rødt...er lei... men jeg tror nok det blir bra til slutt:)  Overdelen blir med tre striper nederst og noen fine kanter i hals og rundt armer, har ikke helt fått bestemt meg for om jeg skal ha de svarte eller hva. Skjørtet (delene skal syes sammen til slutt, så den blir hel) har de samme stripene neders og rødt og grønt mønster oppover.



Dette er arvebunaden vi har brukt til nå, lurer på om det blir tipp oldemor eller noe som har sydd den. Og det er denne jeg tok utgangspunt i for strikke bunaden. Gammeldags og skjønn! Denne har også forkle, det skal ikke strikkebundaden ha, men den får en søt kjyse.


















Så nå sitter jeg her da, og strikker, glattstrikk, i rødt, mens andre strikkeplaner surrer i huet. Heldigvis har jeg kommet lenger enn hva bildet viser, men dog, er et stykke til mål for det.

Ellers har vi hatt en kjempe fin søndag, med aketur til akebakken i strålende sol og akkurat passe med minusgrader.

Håper dere også har hatt en fin søndag!

God kveld!<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar